fredag 16 april 2010

Presentation av Malin Hasselblad

Som ni tidigare läst är Malin Hasselblad numera styrelseledamot i Saco Studentråd för Akademikerförbundet SSR:s Studentråds räkning. Här en presentation av henne hon själv skrivit:

Mitt namn är Malin Hasselblad. Jag är 22 år gammal och studerar femte terminen på Europaprogrammet i Göteborg. Under våren 2010 är jag praktikant på Saco:s kansli i Stockholm och bereder då tillsammans med min handledare Åke Zettermark Saco:s ståndpunkter i olika europeiskt kopplade frågor. Jag utreder särskilt frågan om det s.k. Patientrörlighetsdirektivet (2008:415), ett direktivförslag som ännu inte gått igenom EU:s institutioner, men som fortfarande lever och där det är viktigt med ett aktivt engagemang från Saco:s sida för att få till så hållbara och kloka skrivningar som möjligt. Patientrörligheten är väldigt intressant då området rymmer såväl person- och tjänsterörlighet som välfärd, trygghet och folkhälsa.

På fritiden är jag ganska humanistiskt disponerad, jag är intresserad av litteratur och film (blandar högt och lågt), är intresserad av filosofi och språk. Jag spenderade två år i Frankrike efter gymnasiet och blev där hjälplöst präglad på att äta ost och dricka vin. Jag är en blandning av popsnöre och technonörd. När tillfälle ges - och morgondagen är ledig - dansar jag gärna hela natten.

Det känns jättespännande att nu genom Akademikerförbundet SSR:s studentråd få möjligheten att hjälpa till att driva studentfrågorna i Sacofederationen och gentemot beslutsfattare och andra makthavare. Speciellt intresserad är jag av utmaningen att få till stånd en dialog och samverkan mellan studenter på EU-nivå, och att i det perspektivet pusha för akademikerstudenterna. Därför känns det väldigt kul att Saco Studentråds vice ordförande, Senait Berhane, just nu representerar LSU - Sveriges Ungdomsorganisationer - på det spanska ordförandeskapets ungdomskonferens.

Tack för förtroendet, jag lovar att jag ska arbeta så hårt jag kan för att göra SSR stolta! Tag gärna kontakt med mig på malin.hasselblad@saco.se, eller bli vän med mig på Facebook. Vi hörs och ses!"

/Malin

1 kommentar:

Naturvetarna sa...

Naturvetanra gratulerar till Malins plats i Saco studentråds styrelse