måndag 29 november 2010

Henrik Angels krönika från i sommars

Här är min krönika som jag inledde ordförandearbetet med att skriva. Den är inte helt tidsenlig (sommartema) med tanke på att den är några månader gammal men huvudbudskapet är fortfarande aktuellt!
---

När jag skriver det här har jag precis lyckats spräcka skärmen på min laptop och fått låna en tills vidare. Det blir en kännbar utgift att köpa ny dator, när sista CSN-utbetalningen i maj hamnar på 4000 och lönen för sommarjobbet kommer först i juli. Som student tvingas man bli ganska bra på att improvisera och jag, liksom många andra studenter, räknar med att skatteåterbäringen från föregående år räddar oss i juni.

Alternativt får man jobba vid sidan av studierna, vilket inte heller är en utväg för alla, detta p.g.a. tidsbrist, familj eller helt enkelt för att det faktiskt inte finns några jobb. Studier skall som bekant motsvara 40 timmars arbete per vecka och skall man då ställa sig på nattskiftet och lasta kartonger får man ganska snabbt en rätt tvivelaktig arbetsvecka i antal timmar mätt.
Många av de arbeten som finns att tillgå för studenter är inte heller ett dugg relevanta för det framtida yrket. Jag har många studiekamrater som tar nattjobb i vården eller sitter på kundtjänstjobb för att få det att gå runt eftersom vi studenter verkar förväntas leva på nudlar och tacksamt bo i dyra och små studentrum.

Börjar man dessutom titta på studenters villkor för karens och föräldrapeng blir man nästan mörkrädd och jag undrar hur många av de arbetande som tyckt 30 dagars karens och 180kr i föräldrapeng om dagen varit acceptabelt.

Tanken med den här krönikan var även att presentera de frågor vi i studentrådet kommer att arbeta med under det kommande verksamhetsåret.

På årsmötet i maj beslutades om att ha två fokusfrågor för studentrådet, de två frågorna är Kommunikation och Utbildning. Kommunikationsfrågan syftar till att öka och förbättra kommunikationen mellan studentrådets styrelse och er studerandemedlemmar, samt gentemot förbudet.

Utbildningsfrågan handlar om utbildningskvalitet och utbildningspolitik. Vi kommer bland annat att verka för ökade resurser till samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar samt ökad kontakt mellan studenter och yrkesverksamma. Det är ju som bekant även val i höst vilket gör den utbildningspolitiska frågan lite spännande, kommer de som väljs att leverera det de utlovar? Vi kommer utbildningspolitiskt att bevaka och verka för en avgiftsfri högskola i Sverige samt för en ytterligare översyn av prislappssystemet som styr fördelningen av medel till utbildningarna.

Har du några tankar eller idéer om studentrådets arbete så tveka inte att höra av dig!

Slutligen vill jag passa på att önska alla medlemmar i förbundet en avkopplande och solig sommar!

/Henrik Angel

Inga kommentarer: