onsdag 24 februari 2010

Utbildning är inte längre en rättighet i Sverige

Efter någon slags naturlag hände allt då jag var bortrest förra veckan. Framförallt kom Regeringens proposition 2009/10:65, Konkurrera med kvalitet - studieavgifter för utländska studenter. Det är som jag tidigare skrivit ett skamligt förslag, som generar diskriminering och därtill i slutändan kommer att generera studieavgifter för svenska studenter.

Då studierna den här veckan tar all tid hänvisar jag tillsvidare till:

- Akademikerförbundet SSR:s officiella pressmeddelande, Tragiskt slut för idén om rätten till utbildning, där jag yttrar mig å Studentrådets vägnar

- SFS Pressmeddelande, Avgifter är inte lösningen, Krantz

- Lisa Gemmel, ordförande Saco Studentråd, blogginlägg: Vad händer med de 500 miljonerna, Tobias Krantz?

- SULF pressmeddelande, Studieavgifter hot mot Sveriges tillväxt

- Naturvetarna Student, Avgifter på utbildning - coming in 2011?

- Högskoleverket, Sverige behöver ett bra stipendieprogram för utländska studenter

- Kåre Bremer, rektor Stockholms universitet, Studieavgifter

*

Det finns onekligen många kritiska röster. När så tunga namn som både SULF och rektorn för Stockholms universitet tror införandet av studieavgifter har negativa konsekvenser, är det tydligt att regeringen handlar enbart på ideologiska grunder. Jag hade aldrig under min livstid trodd att man skulle införa ett sådant icke-solidarisk reform.

Svensk utbildning skall naturligtvis hålla hög kvalitet vilket jag också tror och tycker att den gör, men det speglar en tydlig naivitet när Regeringen tror att människor från världens alla delar kommer att söka sig till ett världens nordligaste länder. Är det avgifter finns det ju som bekant ett gäng andra universitet i världen man lika gärna åka till.

Jag vill också uppmana alla att gå med i Facebook-gruppen DEN (avgifts)FRIA HÖGSKOLAN för att visa sitt missnöje.

Inga kommentarer: