onsdag 30 juni 2010

Avslutningstal till styrelsen 2009/2010 från Studentrådsordföranden

Nedan avslutningstalet till styrelsen 09/10 av Nils Jobring, ordförande 09/10. Hölls den 10 juni 2010 i Stockholm.

Ni är alla ganska jobbiga. Men detta är inget dålig, för i begreppet att vara jobbig ligger ibland att man är engagerad, säger vad man tycker, gör detta klart för alla och står upp för det. Detta till skillnad från Sveriges jantelag. Om denna energi tas tillvara på kommer också det bästa av en grupp fram; engagemanget samlas kring gemensamma projekt, värderingar och strukturer. I sämsta fall uppstår oklara strukturer, konflikter och en känsla av att gruppen är i upplösning.

Under året har denna känsla ibland även nått mig; speciellt sedan Visionsmötet som vi kanske gjorde för övermäktigt för oss. I detta har jag ibland drivit saker utan att ha förankrat dessa beslut i styrelsen. Det är ingenting jag är stolt över; men efter att ha haft min första ledarposition hoppas jag på överseende. Jag har gjort mitt bästa. Det viktiga i en demokratisk styrelse är, skall och bör alltid vara det som styrelsen beslutar om kollegialt. Vid närmare eftertanke har denna känsla också alltid besegrat det neagtiva till förmån för allt det positiva denna styrelse förmedlat under året.

Det stora intresset, lyhördheten för varandras åsikter och att fått gjort så osannolikt mycket. Under mina år som aktiv studentmedlem i Akademikerförbundet SSR har jag aldrig varit med om att en styrelse åstadkommit så mycket. Detta är allas vår men främst er förtjänst; ett ideellt uppdrag tar tid, ger ingen betalning och få ser vad man egentligen gör. Men jag hoppas ni går härifrån med ryggen stärkt och känner hur ni åstadkommit något enormt. Allt ni åstadkommit och gjort kommer att prägla förbundet för lång tid framöver. Och när det gäller Visionsmötet, så kan det väl ärligt talat inte något dåligt att sträcka efter det omöjliga, och mot alla odds faktiskt gå i land med det. Vi gjorde det. Att sträcka mot stjärnorna kan ingen någonsin klandra en för.

Ni är individer med stort intresse för samhället, med fokus på att utveckla en grupps bästa, och jag hoppas ni tar med er detta framöver. Jag tycker vår styrelse kan känna sig som en styrelse helt befriad från jantelagskomplex, och det är något jag känner med glädje när vi nu avslutar det här året.

Känn er stolta.

Tack.

/Nils Jobring
Studentrådets ordförande
Akademikerförbundet SSR
2009/2010

Inga kommentarer: