tisdag 29 juni 2010

Samhällsvetarnas vara och profilering

En av de absolut viktigaste frågorna för mig att driva som Studentrådsordförande var profileringen av samtliga medlemsgrupper inom förbundet. Jag vet att det är en viktig fråga för många studentmedlemmar, många gånger har jag hört det i Studentrådssammanhang. Akademikerförbundet SSR startade som ett socionomförbund vilket även idag präglar det till viss del även om det finns andra medlemsgrupper. Frågan har under året drivits av mig och studentledamöterna i förbundsstyrelsen. En viss framgång har också nåtts, förbundet arbetar nu aktivt med profileringsfrågan och på hemsidan finns det mycket bättre information om samhällsvetargruppen och dessutom äntligen lite information om doldisen Yrkesrådet för samhällsvetare och ekonomer. Jag hoppas profileringsfrågan fortsatt drivs mycket starkt då den är central för att inkludera samtliga medlemmar och dessutom en god rekryteringsgrund.

Detta visade senast en undersökning av Novus i juni 2010: "Utmaningen för förbundet är att på ett tydligare sätt företräda alla medlemsgrupper, dvs även samhällsvetare, personalvetare och ekonomer."

Det känns ändå bra att frågan kommit upp på agendan under året.

/Nils Jobring

Inga kommentarer: