onsdag 30 juni 2010

NO PAIN, NO GAIN. En summering.

Någonstans våren 2006 började det. Jag läste om Studentrådet i Akademikerförbundet SSR:s medlemstidning Akademikern. Hösten samma år blev jag studentinformatör för Akademikerförbundet SSR. Därefter har det gått av bara farten: då jag var mer intresserad av det mer studentpolitiska arbetet snarare än marknadsföring som man jobbar mer med som studentinformatör sökte jag mig till Studentrådets olika engagemang. Varenda gång ett otroligt positivt klimat, sunda diskussioner. Var man osäker innan var man säker när man åkte hem igen. Dessa träffarna gav ett sådant stort politiskt mod. Innan modet tog mig till ordförandeposten blev jag sammankallande för valberedningen 07/08. Därefter blev det lugnt tills våren 2009. Valberedningen övertalade mig att ställa upp till ordförande. Ledarpositionen verkade svår men också utmanade, spännande - så jag sade till slut ja - och blev vald.

Vilken resa.

Året har varit fartfyllt. Verksamhetsåret började för mig våren 2009. Då, bosatt i Berlin, flögs jag in till Stockholm för att gå på Studentrådets årsmöte och förbundets kongress. Sedan drog det igång på allvar. Rivstarten kunde inte varit tydligare. Sommaren 2009 satt hela styrelsen och skrev remissvar på Saco Studentråds visionsprogram. Därefter blev det tyvärr avhopp från styrelsen och lite senare in på hösten slutade valberedningen. Men med gott mod hittade vi en ny valberedning och styrelsen fortsatte sitt arbete. Vi delade upp oss i grupper och jobbade med kommunikation, studiesociala frågor, krönikan i Akademikern, Saco Studentråd, miljöfrågor och mentorskap. Alla var antingen med i grupperna eller hade ett ansvarsområde. På det sättet blev alla i styrelsen delaktiga och det blev ett gemensamt arbete. Tyngsta lasset på hösten var jobbet inför Saco Studentråds kongress. Vi skrev 15 motioner vilket motsvarade nästan hälften av samtliga. Framförallt fick vi bort de olyckliga skrivningarna om Flexicurity. Vi lobbade under hösten även mot införandet av studieavgifter inför Sacokongressens viktiga beslut om motion 5, skrev till och med ett eget "pressmeddelande". (Så här gick det på kongressen.) Vi var på Saco Studentråds ordförandenätverk och hade glöggbjudning i Lund. Samtidigt försökte vi hitta en valberedning och planera för Visionsmötet. Vi träffade Lisa Gemmel och frågade vad hon hade för ambitioner om hon blev vald till Saco Studentråds ordförande (vilket hon blev.) Här på bloggen skrev jag om de otäcka rasistiska strömningarna i Europa. Vi hann även vara med i ett av förbundets pressmeddelanden om Högskoleverkets utvärdering av socionomutbildningen.

Efter årsskiftet kunde man tro att det skulle vara lugnt, men det var fullt ös. Bland annat var det dags för mer internt arbete: visionsmötesgruppen jobbade stenhårt med planeringen, träffen blev till och med fullbokad, och efter en del trixande var det den 5 februari för själva Visionsmötet som trots lite svenskt hederligt tågkaos föll väl ut. På visionsmötet lyckades vi efter mycket marknadsföring även välja en valberedning. Sedan kom studieavgiftspropositionen som jag i egenskap av Studentrådsordförande fick uttala mig om i ett pressmeddelande från förbundet. Tempot var inte över än. I mars hårdkörde regeringen vidare med sina reformplaner högskolan. De såkallade kvalitets- och autonomipropositionerna kom. Saco Studentråd visade plötsligt framfötterna och debatterade i riksmedia med Tobias Krantz, Studentrådet i AkademSSR fick än en gång med mig som representant yttra sig i ett pressmeddelande från förbundet, Tre hårda slag mot högre utbildning. Här på bloggen skrevs det flitigt om förslagen: länk, länk, länk, länk. Styrelsen nominerade Malin Hasselblad till Saco Studentråds styrelse och Malin blev även vald. (Dessutom kom Uppdrag Granskning upprörande och hemska program om Bjästamobben och samhällets snedvridna sexualitet som var svårt att inte bli berörd av.) April kom. Nu var det tungt, tempot hade varit högt. Men vi fortsatte. Planeringen av årsmötet drog igång och riksdagen tog beslut om införandet av studieavgifter. Pepp var nödvändigt för att fortsätta samma tempo. Trots det blev det tyst ett tag. Plötsligt var det slutet av maj och årsmöte och en helt ny styrelse med ordförande var vald. Men trots tystnaden hade samtliga handlingar utarbetats till årsmötet, som sedan beslutade om det helt nya åsiktsprogrammet och fokusfrågor helt i linje med vad vi i styrelsen hoppades på. Dessa lades sedermera stiligt upp i pdf-format på bloggen som även den fått en uppdaterad design. I juni blev det mer fartfyllt på bloggen med texter om CUF:s idiotkampanj, Flodströms avgång, (kontroversiellt?) om kårobligatoriets avskaffande/nationell studentpolitik och avgifterna utländska studenter kommer tvingas betala för svensk högskoleutbildning.

Till detta kommer under året otaliga möten med förbundsstyrelsen för mig, Samuel och Evelyn, kamp för att få fram samhällsvetarna inom förbundet, tydliga miljökrav i miljöpolicyn, ordförandekonferens, och av hela styrelsen utarbetande av motioner, åsiktsprogrammet och handlingar, nyhetsbrev till studenterna, krönikörsskrivande och texter i Akademikern, träff med tjänstemännen på kansliet för att ge Studentrådets input i miljö och utbildningspolitiska frågor. Kommunikationen har tack vare kommunikationsgruppen förbättras kraftigt, miljöarbetet är på agendan, krönikorna har uppmärksammats och Saco Studentråds visionsprogram blev bra efter alla våra motioner, Visionsmötesgruppen lyckades med det omöjliga att få mötet överbokat, styrelsen har fixat och trixat inför våra möten i Sverige. Tempot har varit galet. Speciellt med på tanke på att ledamöterna i Studentrådets styrelse de facto är helt vanliga studenter som gör allt ideellt. Det är speciellt att vara Studentrådsordförande. Utmanade men givande.

*

Ofta kan man vid ett ideellt engagemang få känslan av att inget händer, att det står stilla. Det har hänt även under året, men när man ser detta ovan, allt som vi i styrelsen trots allt gjort kan man inte bli annat än stolt. Jag vill därför säga tack till alla jag mött och hoppas vi ses igen. Som avslut bifogar jag (nedan) mitt tal till den avgående, mycket produktiva och engagerade styrelsen. Tack till er alla. Speciellt till vice ordförande Linda för allt stöd. Stort tack också till Jenny, världens bästa studentombudsman. Till förbundsstyrelsen för alla oerhört utvecklande diskussioner. Till alla fantastiska studentmedlemmar. Till kansliet.

Jag är stolt över mitt år som Studentrådsordförande och mitt arbete. Det finns givetvis alltid mer man kunde ha gjort. Samtidigt har året varit mycket intensivt. Tar man politikeruppdrag skall man kunna ge 200 %. Jag vet inte om jag hade kunnat göra det en mandatperiod till. Det kostar på. Dessutom har jag tillsammans med styrelsen åstadkommit samtliga saker jag gick in för att göra: sätta fokus på samhällsvetare och profilering av samtliga medlemsgrupper inom förbundet, skapa ett åsiktsprogram för Studentrådet, öka transparensen i Studentrådets arbete och kopplingen mellan studentaktiva/förbundet och lagt förslag om kontakt mellan studentledamöterna i Regionföreningarna/Studentrådet. Styrelsens förslag på fokusfrågor gick också igenom. Jag är också stolt över att för första gången verkat som ledare och gått i mål med det. Det är både en utmaning och en konst att leda en styrelse, dessutom på distans. Året har ibland varit tungt. Men jag tror att styrelsen med mig som ordförande åstadkommit förändring, något bestående. Annars vore det inte värt det. Jag är stolt över mitt år som ordförande och styrelsens arbete. Och som man säger:

NO PAIN
NO GAIN.

*

Det finns alltid en tid när man ska gå vidare, och den är för mig nu. Under sommaren kan ni läsa gästkrönikor av mig i Tidningen Ångermanland [nätet] och i pappersversionen av Karlskoga-Kuriren. Sedan får vi se vad som händer.

Jag hoppas och tror att den positiva andan jag upplevt som studentaktiv inom Studentrådet kommer att fortsätt prägla rådet och dess arbete. Det kommer att skapa många framtida fackliga ledare. Ett stort lycka till skickar jag med till styrelsen 10/11 med Henrik som ordförande och efterträdare! Det kommer gå super.

*


tack för i år,
vi ses,


Nils Jobring
Studentrådets ordförande 2009/2010
inom Akademikerförbundet SSR
numera föredetting

*****


PS. Jag och styrelsen 09/10 har skrivit samtliga inlägg från 1 juli 2009 till 30 juni 2010. Inläggen innan dess är från Jenny Grenanders ordförandår. Nu kommer Henrik Angel att stå som författare till inläggen men de från mandatperioden 09/10 har alltså jag eller någon i avgående styrelsen författat. Henrik kommer att som ny ordförande för Studentrådet författa i denna blogg under kommande mandatperiod 2010/2011. Detta för en tydligare kontinuitet i vad Studentrådet gör. DS.

Inga kommentarer: