måndag 30 november 2009

En iskallt mörbrun första advent 2009

Jag vet inte vad jag ska skriva.

Det här inlägget hade jag tänkt skulle handla om möte med förbundsstyrelsen för Akademikerförbundet SSR i ons-torsdags, om att bo i Stockholm brevid LO-borgen och se den för första gången, om Saco Studentråds fantastiskt roliga kongress som hölls i lö-söndags där jag vid naturnära Skepparholmen tillsammans med Anna (Högmark) och Samuel (Kaufman) från styrelsen fick igenom en hel del av våra förslag även om vi gick på en del mothugg. Om att kongressen enhälligt valde Lisa Gemmel till ny ordförande för Saco Studentråd. Jag hade tänkt berätta om middagen, förhandlingarna, den trevliga träffen med LR Stud på fredagskvällen, skvaller och vad mothuggen och framgångarna bestod i. Jag tänkte berätta om att Samuel var med i valutskottet och jag blev vald till valberedningsledamot, och om att träffa Yasri Khan som suttit med som ledamot från Akademikerförbundet SSRs Studentråd i Saco Studentråds styrelse under hela året. Om dimensioneringsdiskussionen, frågan om utbildningen som ett självändamål i sig, om att mångfaldsperspektivet saknades i texterna och om studiesociala åsikter. Jag hade tänkt skriva om att röka cigarr och om middagen och om sittningssånger. Jag hade tänkt skriva om givande diskussioner med bland annat Civilekonomer, Tandläkare och Naturvetare. Jag hade tänkt berätta om Peter Honeths och Anna Ekströms tal.

Men.
***

Istället är måndagen som att vakna upp i en otäck mardröm, där jag läser att en majoritet av Schweiz befolkning i en folkomröstning beslutat att det inte får byggas fler minariter i landet. Jag vet inte vad jag skall säga. Den otäcka känslan av tanken på vad ett beslut som innebär brott mot religionsfriheten betyder är för stor för att säga. En stillsam tanke är på hur Hitler sakta tog grepp för att till slut gå så långt som att genomföra förintelsen. Samtidigt kan man naturligtvis inte, tror jag, tillskriva människor något sådant avskyvärt, utan något som det här tror jag handlar om rädslan. I en tid av lågkonjunktur med stor arbetslöshet är det kanske lättare att ta till sig populistiska budskap. När dessutom inte andra partier förmår sig till att själva våga diskutera politiskt laddade ord som integration både inom sig själva och med varandra, utan istället böjer sig för populismen är det något som faller tillbaka också där. Jag frågar mig var akademien är i den förenklade debatten.

Det enda jag kan förmå mig till att göra i detta chocktillstånd är att citera FN:s allmäna förklaring om de mänskliga rättigheterna, artikel 18:

Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion och trosuppfattning och att, ensam eller i gemenskap med andra, offentligen eller enskilt, utöva sin religion eller trosuppfattning genom undervisning, andaktsutövning, gudstjänst och religiösa sedvänjor.

I den vetenskapliga antologin Etnicitetens gränser och mångfald (red. Erik Olsson) sätter professorn Aleksandra Ålund fingret på vad saken rör sig om (sid. 49):

'Rasismen är nära förbunden med samtidens sociala förändring och har också övergripande samhälleliga konsekvenser. Den appellerar till populistiska missnöjesyttringar som förbinder främmande kulturer och kulturella skillnader med moraliskt och samhällelig destabilisering. Gentemot sådana upplösningstendenser hyllas majoritetssamhällets mer eller mindre fiktiva nationella gemenskap. I "fabriceringen" av gemensam och ren nationalitet symboliserar invandrare ett hot mot det som utgör "oss", "vår" nation, det som "vi" håller som "genuint" och det som är "vårt". Man behöver följaktligen inte framställa "oss" som överlägsna eller ens ogilla eller anklaga "de Andra". Men "de Andras" närvaro utgör ett hot mot "vårt" levnadssätt.'

*

För mig handlar det om solidaritet, det handlar om alla människors lika värde och det handlar om att aldrig låta främlingsfientligheten få fäste. Det är bara att hoppas att Schweiz blir fällda i Europadomstolen inom kort.

Avslutningsvis kan man konstatera att det i Schweiz totalt finns fyra minariteter och att Schweiz befolkning är 7,6 miljoner invånare.

RIDÅ.

Inga kommentarer: