fredag 9 oktober 2009

Ordförandenätverk med Saco Studentråd

Den 2-4 oktober befann jag mig tillsammans med Samuel Kaufman, vår Saco-Studentråds-representant i styrelsen, på Saco Studentråds ordförandenätverk. Nätverket befann sig den här gången på en finlandsfärja, där upplägget bestod av möte på fredag eftermiddag, lördag förmiddag och lördag eftermiddag/kväll. Däremellan hanns det med lite sightseeing i Helsingfors.

De största diskussionerna rörde det förslag på visionsprogram som redan i våras kom i en första version, men som därefter ändrats allt efter att studentsektionerna i förbunden har kommenterat det. Den senaste officiella versionen finns att läsa här. I förslaget vi fick i handen hade en del ändringar gjorts, men inte så många som jag ansett nödvändiga sedan vi skrev vårt remissvar.

* Min kritik rörde skrivningar om att Saco Studentråd i texten pekar ut vad förbunden ska göra; men Saco Studentråd bestämmer ju inte över medlemmarna, utan det är ju vi i förbunden - medlemmarna! - som bestämmer vad Saco Studentråd skall göra och vilka åsikter som bör speglas i arbetet. Jag tycker inte heller det gavs några direkta svar på kritiken, så jag hoppas det kommer att ändras i förslaget som styrelsen ger till kongressen.

* En annan kritikpunkt som jag tog upp var gällande Flexicurity, där jag har frågande inställning till det då inlägget inte framstått sakligt på något och därtill står utan källredovisningar vilket gör det väldigt amatörmässigt. Intrycket var dock att alla var överens om att stycket måste bli bättre formulerat alternativt helt ändrat. Någon beskrev stycket träffande som "propagandistiskt."

* Vidare tycker jag det är mycket, mycket problematiskt med meningar av karaktären "Det bör finnas ett viss mått av anpassning till arbetsmarknaden från högskolans sida, men denna anpassning får inte gå ut över tanken om den fria utbildningen": en sådan mening tar enligt min åsikt bort idén om att utbildning också handlar om bildning, och inte bara att utbilda. Bildning hos en individ kommer hela samhället till gagn, och högskornas autonomi måste vara självskriven även om det givetvis är viktigt att veta vilka jobb man får, en stärkt professionsidentitet och arbetsmarknadsanknytningen. Anpassning blir tyvärr ett missvissande ord i den kontexten, och måste självklart bort eller ändras.

* Jag undrade också varför man så kategoriskt avvisar idéer som positiv särbehandling, utan någon exemplifiering på varför det inte kan fungera i vissa fall. Jämställdhet och mångfald borde ju vara eftersträvansvärt med solidariska fackliga grundvärderingar som utgångspunkt, men samtidigt föreföll en del av förbunden betrakta sig själva som intresseorganisationer snarare än just fackförbund, vilket jag tänker säkert kan spela in.

Nu har Saco Studentråds styrelse förslaget på sitt bord, och jag hoppas att de tar till sig många av de konstruktiva förslag och synpunkter som framfördes på nätverket. Jag tycker det fanns en konstruktiv och bra atmosfär i diskussionerna.

Den andra stora diskussion som vi hade var rörande vilken fokusfråga Saco Studentråd skall arbeta med kommande verksamhetsår, där diskussionen synes röra sig främst i trygghetsfrågor i olika former.

Vi fick också höra vilka motioner Saco Studentråd lagt fram inför Saco, då även ordinarie Saco har kongress under hösten.

Annat spännande var presentationen av de olika förbunden där det tydligt framkom att det finns en stor bredd mellan de olika medlemsförbunden som alla har väldigt olika preferenser och förutsättningar. Något att stoltsera med som studentmedlem i Akademikerförbundet SSR är studentinflytandet; vi har som studenter tre ledamöter i förbundsstyrelsen - det är alltså ledamöter med både samma ansvar och möjlighet till påverkan som övriga ledamöter: studentledamöterna är helt likställda med de ordinarie. Vad jag förstod fanns inget annat förbund med den kraften av studentinflytande. Jag tycker också det är mycket anmärkningsvärt att ordföranden i Saco Studentråd enbart är adjungerad i Sacos styrelse. Oavsett om man kan ha samma möjlighet till påverkan som adjungerad ledamot är den formella skillnaden såpass principellt viktig på att vara likställd styrelseledamot att det enligt min mening bör vara en självklarhet. Det är extra anmärkningsvärt eftersom tanken med Saco-förbunden är att organiseringen av medlemmar baseras på vad man läser/har läst, istället för arbetsplats. Därmed är studenterna alla förbunds framtid, vilket självfallet måste synas även i styrelsen.

Vi fick också förmånen att träffa Akavas Studentråd. Akava är motsvarigheten till Saco i Finland, och deras Studentråd AOVA [sidan på finska] alltså motsvarigheten till Saco Studentråd. Jag fick också mig förunnat att följa med en liten skara för att lyssna på SYL, som är motsvarigheten till svenska SFS (typiskt att det alltid blir fikonspråk med så mycket förkortningar, men det verkar vara så det är, och att man helt enkelt får förhålla sig till förkortningarna :). Vid båda tillfällen diskuterades dels en ny stor universitetsreform som just nu är aktuell i Finland, där högskolornas autonomi diskuteras och möjligheterna till externa ledamöter i styrelserna, vad jag förstod, har blivit större, dels avgifter för studenter från området utanför EES, vilket Finland alldeles nyligen har genomfört. I mångt och mycket identiska diskussioner med vad som sker i Sverige med frågor som vad akademins roll är, om utbildning skall vara kostnadsbelagd, och vilken frihet högskolorna och universiteten skall ha att utforma sina organisationer.

*

Vid hemresan var det enligt personals utsago 8 meter höga vågor, och 20 sekundmeter vind. Ingen höjdare alltså, och undertecknad fick för första och förhoppningsvis sista gången i livet prova på hur det är att vara sjösjuk. Tacksamheten var stor när det i måndags (hemkomst söndagen) äntligen slutade gunga under fötterna.På det hela taget var det dock en lyckad resa och ett bra utbyte, god mat och en trivsam vistelse i Helsingfors. Avslutar med lite bilder.

*
Helsingfors.

Precis avslutat besöket hos SYL. [Från vänster till höger:]
Juuso Leivonen, högskolepolitisk sekreterare, SYL,
Maria Noleryd, studenthandläggare Saco Studentråd,
Tobias Lundin, styrelseledamot Saco Studentråd,
Stina Hamberg, ordförande Saco Studentråd.

Jag på mötet med AOVA.

Samuel på mötet med AOVA.

Möteslokal för diskussionerna med AOVA.

Redo för avfärd hem till Sverige.
Sista blicken av Helsingfors för den här gången.

*

Hör gärna av er om ni har tankar och åsikter kring arbetet inom Saco Studentråd!

solidariska hälsningar
Nils

Inga kommentarer: