Lisa Gemmel förklarar vad debatten om ungdomsarbetslösheten borde handla om på ett fantastiskt sätt som tar bort den hysteriska pseudo-debatten (oavsett från vilken sida den förts). Mentorskapsprogram, arbetslivsanknytning och arbetsmarknadsdagar borde vara i fokus istället för regler om anställningsformer: vi studenter är glada om vi överhuvudtaget får ett jobb (det är sant, fråga en student du känner). Den andra debatten skall givetvis inte förringas men att lyfta fram kärnproblemen och den stora bilden, istället för att ta billiga politiska poäng känns helt rätt.
Samtliga studentföreningar jag varit aktiv i och kontakt med skulle jag vilja hävda alltid påtalar vikten av arbetslivsanknytning vid högre studier. Hoppas på att denna idé snart nu faktiskt också får förankring inom den tungrodda akademien. Det är inte samma sak att säga att utbildningar skall anpassas efter arbetsmarknaden, som att säga att det skall finnas möjlighet till arbetslivsanknytning inom den utbildning man läser.
Läs inlägget här.
[Pseudo enligt Nationalencyklopedin: "pseudo- [psεvdo-], pseud-, förstavelse som används för att beteckna något som falskt, oäkta eller skenbart".]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar