tisdag 23 mars 2010

Sågade förslag framlagda från regeringen

I veckan har två länge omdebatterade propositioner lagts fram av regeringen:

- Fokus på kunskap - kvalitet i den högre utbildningen, allmänt kallad för kvalitetspropositionen (eller jag gör det i alla fall.) Kom igår, alltså 22/3.
- En akademi i tiden - ökad frihet för universitet och högskolor till riksdagen. Kom idag, 23/3.

I korthet kan sägas att gällande autonomipropositionen blir studentinflytandet på ett mycket olyckligt sätt reduceras och högskolornas organisationsform blir otydligare. Samtidigt skall sägas att det i sak är något positivt med autonomi för högskolorna, det gynnar i längden den fria utbildningen och bildningen, men förslaget brister, som i att de kollegiala fakultetsnämnderna inte längre kommer finnas kvar. Den största stormen rör istället den s.k. kvalitetsreformen:

Enligt kvalitetspropositionen skall kvalitet numera mätas med en rad indikationer. Dessa skall mätas genom en rad indikatorer, som främst rör resultat från studenter. Läs igen: om många studenter får godkänt på utbildningen, är det en bra utbildning. Jag kan inte på något sätt förstå den tankegången. Man marginaliserar grupper som kan behöva stöd i högskolan, samtidigt som man bortser helt från bildningsaspekten. Bildning och utbildning blir inte mindre kvalitativ för att inte alla studenter klarar av alla tentamen. Snarare kan det ju innebära att det redan ÄR höga kvalitetskrav på innehållet. Det man nu gör är att reducera en hel bildningssektor till att handla om resultat.

Framförallt kvalitetspropositionen har sågats från precis alla håll, på ett sätt som nog var längesedan i högskolesektorn. Utöver sakinnehållet har kritiken handlat om att Regeringen på ett häpnadsväckande sätt kört över remissinstanser. I det här fallet har det gått så långt att myndighetschefen, Högskolekanslern Anders Flodström, helt öppet gått till motgrepp. Läs hans brev, Är den svenska högskolan på väg? I sak handlar frågan om att ett välförankrat förslag från högskolesektorn inte välkomnats.

Läs mer:

Från Regeringen
* Nu ökar vi friheten för landets lärosäten (DN Debatt 23/3)
* Regeringens uppdrag till Högskoleverket om nytt kvalitetsutvärderingssystem (5/3 2009)

SULF - Sveriges universitetslärarförbund:
* Pressmeddelande 22 mars: Krantz bryter mot europeiska överenskommelser
* Pressmeddelande 23 mars: Avreglering av högskolan kvalitetshot
* Flodströms kritik får stöd från flera rektorer
* Öppen konflikt mellan Högskoleverket och Utbildningsdepartementet. Universitetskanslern: "Ett amatörmässigt förslag"

Saco Studentråd:
* Brister i det nya kvalitetsutvärderingssystemet
* Positivt att lärosäten får hyra ut bostäder när de blir mer autonoma

SFS - Sveriges Förenade Studentkårer
* SFS anar annalkande kvalitetskris i högskolan
* Krantz missar målet med ny frihetsreform
* Det nya kvalitetssäkringssystemet är inte kvalitetssäkrat
* Ordförandes blogg: högskoledebatten hettar upp - hela historien

HSV - Högskoleverket:
* Kommentar till kvalitetspropositionen

Företrädare och studentrepresentanter från Göteborgs universitet och Lunds universitet:
* Högskolorna körs över (Sydsvenskan)

Övrigt:
* Turbulens kring kvalitetsreformen (Linköpings universitet, nyheter)
* Sammanfattning: Spelet om kvalitetsgranskniningen på högskoleområdet - ett drama i många akter (av Lars Brandell och Lillemor Kim)
* Öppen konflikt mellan universitetskansler Anders Flodström och högskoleminister Tobias Krantz (Utredarna)
* Angående forskningsministerns debattartikel i dagens DN (Akademisk frihet)
* Tobias Krantz kritiseras hårt (Svenska Dagbladet, 14/3)

På debattforumet Newsmill fortsätter debatten!
* Krantz svarar på kritiken
* Lisa Gemmel, ordförande Saco Studentråd: kvalitetssystemet riskerar missgynna de mindre högskolorna
* Klas-Herman Lundgren, ordförande SFS: flitiga studenter är ett dåligt mått på om en utbildning har en bra kvalitet


Till regeringen finns det en mycket enkel uppmaning: gör om, gör rätt, eller i alla fall bättre. Det torde vara en helt rimligt sak att utbildning på universitet och högskolor (1) måste vara fri från marknaden (2) gynnas av ett förslag som studenter och högskolesektorn i stor utsträckning står bakom.

Ett ord som helt verkar glömmas måste upprepas: bildning. Naturligtvis skall det finnas arbetsmarknadsanknytning, naturligtvis skall man kunna få arbete av högskolestudier. MEN: det är inte heller dåligt att "bara" läst en kurs. Var är upplysningsidealet?

Nils Jobring

Inga kommentarer: