torsdag 10 november 2011

Svårt att välja inriktning på ekonomutbildningen

Studentrådet har en stående krönika på campussidorna i Akademikerförbundet SSR:s forbundstidning Akademikern. Krönikan kommer även publiceras här på bloggen varje månad. I detta nummer skriver studentrådets Vice ordförande Tatijana Ristic-Peric.

För en student är studietiden en underbar, arbetssam men även otrygg tid. Otrygg i den mening att man inte vet om valet av utbildning är rätt, om man kommer att hitta ett lämpligt jobb relaterat till den utbildningen eller hur övergången från högskola/universitet till arbetslivet kommer att ske. För en ekonomistudent idag är val av inriktning extra svårt särskilt när robotar tar över börsmäklarnas roll.


Kanske behöver ekonomiutbildningarna anpassa sig till de globala samhällsförändringarna.


Jag visste ungefär vilken inriktning jag skulle välja, men inget var bestämt. Efter två år på ekonomprogrammet har jag valt inriktning men många av mina vänner har fortfarande inte kunnat välja. Majoriteten av ekonomistudenterna uttrycker en stark vilja att pröva på att ”jobba” inom de olika inriktningarna. Många menar att det hade kunnat minska deras otrygghet relaterat till val av inriktning.

I en studie som gjorts av UNIVERSUM angående vad arbetsgivare inom privat sektor efterfrågar framgår det att en ekonom blir attraktivare ju mer erfarenhet den besitter inom sitt specifika område. Samtidigt påtalas en mer tvärvetenskaplig utbildning. Som jag förstår det vill arbetsgivare att vi ska ha en praktisk tillämning på våra studier men även en bredare teoretisk del. Många studenter vill ha en integrerad praktiktid i ekonomprogrammet.


Med detta som utgångspunkt blir det ännu viktigtigare att den teoretiska delen inte inskränks utan att den vidareutvecklas. Parterna detta berör, vilket inte endast är studenterna, måste arbeta vidare med utvecklingen av ekonomutbildningarna så att vi får en internationellt konkurrenskraftig ekonomutbildning. Studenter, akademin och näringslivet i symbios bör ta ansvar för en ökad konkurrenskraftig ekonomutbildning av internationella mått.

Inga kommentarer: