måndag 24 februari 2014

Det favoriserande systemet

Under den senaste tiden har jag upplevt resursfördelningssystemet för den högre utbildningen på nära håll, alltså systemet som fördelar resurser som exempelvis lärarledd tid på olika utbildningar. Hur resurserna fördelas på utbildningar, kanske inte är det första man reflekterar över som student. För alla kanske inte har konkreta erfarenheter av andra utbildningar att jämföra sin utbildning med.

Det blir dock tydligt när ens lärare kan få dubbelt så mycket betalt för att handleda läkarstudenter istället för folkhälsostudenter, när man hjälper till med administrativt arbete på kurser där gratis kaffe, te, kakor och frukt är ett naturligt inslag.

Jag är glad för de studenter som får sina kakor betalda, men känslan infinner sig att samhällsvetare i många fall får ta tillvara på smulorna som blir över från satsningar på andra utbildningar och jag önskar att ett tillskott på fler resurser skulle distribueras till utbildningarna på ett rättvist sätt.

Historierna är många från samhällsvetare som får för lite stöd och hjälp att klara sina tentor eller att ens tydligt förstå vad man kan arbeta med som färdigexaminerad samhällsvetare. Många accepterar helt platt detta system, men eftersmaken är besk, för det innebär att kurser och program läggs ner, att det blir större undervisningsgrupper, att lärarna minskar i antal och de får mindre tid till arbetet innan och efter en kurs. Universitetslärares forskning kan även komma att försummas och det har konsekvenser för att säkra att vi har en utbildning i världsklass som studenter konkurrerar om att bli en del av. Får lärarna bättre löneutveckling skulle även konkurrensen öka för dessa arbeten och det skulle på sikt förbättra utbildningarnas kvalitet.

I vårt kommande förslag till åsiktsprogram för Akademikerförbundet SSRs studentråds styrelse tar vi tydligt ställning för ett rättvist resursfördelningssystem. Vi värnar för att samhällsvetenskapliga utbildningar får resurser att hålla en hög kvalitet, då det har stor betydelse för framtidens välfärd. Det är dags att se över dagens resurstilldelningssystem för att öka förutsättningarna för alla studenter att ta del av kvalitativa utbildningar.     

Karolin Johansson
Ledamot i Akademikerförbundet SSRs studentrådsstyrelse



Inga kommentarer: