söndag 4 juli 2010

Några ord på vägen mellan Skåne och Stockholm

Första inlägget på bloggen som ny ordförande blir från ett varmt och svettigt Veoliatåg mellan Skåne och Stockholm. Visserligen tog jag och den nya styrelsen över arbetet redan i slutet av förra veckan men vanligt arbete och bröllopsfirande i Skåne kom före bloggandet, och så klart lite utevistelse i när den svenska sommaren nu behagar visa sin soliga sida. Under sommaren blir det lite sporadisk uppdatering här, men till hösten kommer jag dels att kommentera den aktuella valrörelsen från ett studentperspektiv. Vad lovar de olika partierna att de skall göra för oss studenter inom samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar och framförallt, kommer de att hålla sina löften efter valet?

För dem som vill följa uppladdningen inför valet är Almedalsveckan något som kan vara värt att åka på, eller följa via nätet. Dessvärre har jag inte själv möjlighet att åka pga av sommarjobb men SACO och Akademikerförbundet kommer att finnas på plats. SACO sänder även en del seminarier live via nätet på www.saco.se/play.

Bloggar som berör Almedalen ur intressanta perspektiv är bland annat http://lisagemmel.blogspot.com SACO Studentråds ordförande, http://sacobloggen.se/ samt http://www.akademikerbloggen.se/

Aktuellt sedan 1 juli är också kårobligatoriets avskaffande vilket kommer att ställa nya krav på de kvarvarande och omstrukturerade studentorganisationerna Jag sörjer att min egen hemmakår Lunds Socialhögskolas Studentkår, LSHS numera är förpassat till historien. Förhoppningsvis kommer studentinflytandet och det goda arbete som gjorts på de svenska lärosätena inte att bli alltför lidande trots de nya ramar man har att arbeta utefter. Hur det rent konkret kommer att påverka situationen för oss studenter återstår att se och jag kommer säkert att få alla anledning att återkomma till frågan längre fram.

/Henrik Angel

1 kommentar:

Studentombudsmännen sa...

Välkommen som ny ordförande!

Jenny