Studentrådet har en stående krönika på campussidorna i Akademikerförbundet SSR:s forbundstidning Akademikern. Krönikan kommer även publiceras här på bloggen varje månad. I detta nummer skriver studentrådets ordförande Edvin Boije om att det skall löna sig att studera.
Det skall löna sig att studera!
Sommaren börjar lida mot sitt slut och ett nytt läsår tar sin början. Över 300 000 svenska studenter sätter sig återigen i skolbänken där stress, dålig ekonomi och konstant tentaångest för många är en del av vardagen. Trots alla dessa uppoffringar är vi ändå hoppfulla att allt slit i slutändan belönas med ett stimulerande arbete, en minskad risk för arbetslöshet och inte minst en hyfsad lön.
För merparten av Sveriges studenter slår dessa förhoppningar till slut in. Karriären får fart, sakta men säkert betalas studieskuldera av och man kan konstatera att utbildningen i slutändan var en riktigt bra investering. Tyvärr visar det sig samtidigt att för en betydande del studenter blir utbildningen tvärtom en tveksam och i vissa fall en rent usel investering.
I Juni släppte Saco rapporten Livslönerapport 2011. Begreppet livslön syftar till att belysa hur bra eller dålig investering en utbildning i slutändan är. Ofta bedöms en utbildnings lönsamhet på basis av månads- eller årslöner vilket gör att man inte fångar upp det inkomstbortfall akademiker haft under studietiden. Att mäta livslönen ger därför en bättre bild av hur lönsamma olika utbildningar egentligen är jämför med om man istället valt att börja arbeta direkt efter gymnasiet.
Sammanfattningsvis så lönar sig alltså de flesta utbildningar i längden men en hel del utbildningar, bl a kvinnodominerade utbildningar samt samtliga lärarutbildningar gör det inte. Utifrån Akademikerförbundet SSR:s perspektiv varierar livslönen för de olika medlemsgrupperna. Utbildningar inom ekonomi, personalvetenskap, beteendevetenskap och samhällsvetenskap ger en relativt hög avkastning medan förbundets absolut största grupp, socionomer har en närmast obefintlig ekonomisk avkastning på sin utbildning.
Även om majoriteten av alla som utbildar sig till socionomer knappast gör det pga den ekonomiska vinningen är det helt oacceptabelt att arbetet av en för samhället så viktig yrkesgrupp inte värderas högre och lönar sig ekonomiskt. Många socionomer söker sig idag vidare på andra karriärvägar och vetskapen om att en socionomutbildning inte lönar sig riskerar att få svåra konsekvenser för framtida rekrytering.
Att korta ner studietiden och att öka studiebidraget är åtgärder som kan förbättra förutsättningarna för akademikers livslön men det är lönerna som gör den stora skillnaden. Det SKALL löna sig att studera och inför nästa års avtalsförhandlingar är detta ett argument som tål att upprepas!
Edvin Boije
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar