måndag 26 september 2011

Samma examen för olika utbildningar?

Studentrådet har en stående krönika på campussidorna i Akademikerförbundet SSR:s forbundstidning Akademikern. Krönikan kommer även publiceras här på bloggen varje månad. I detta nummer skriver studentrådets Henrik Angel.


Samma examen för olika utbildningar?

I studentrådet, och med andra studenter, har jag diskuterat en del runt vad socionomutbildning innebär. Socionomutbildningen har fört mig på en resa från Lunds Universitet till Stockholms Universitet och nu ser det ut som att jag får läsa ytterligare några poäng i Lund för att få min socionomexamen. Tanken var att läsa klart termin 7 på annan ort och ansöka om tillgodräknande, vilket framstod som ok(det visade sig sen att det tydligen inte var godkänt). För min del innebär det rent praktiskt att jag tar studielån för en termin extra och att jag inte får min formella socionomexamen förens till början av 2012.

Hur det blev såhär? Varje universitet och högskola som anordnar socionomutbildningar har visst innehåll att följa men kan göra lokala utformningar och ställa krav på specifika kurser. En socionom som läser på utbildning A kan därmed läsa 15hp juridik + 15hp socialrätt och ha en termin praktik, medans en student på utbildning B kan läsa hälften så mycket men ha två terminers praktik. Fördelen med det här är att alla socionomer inte blir ”stöpta i samma form” och kan se på olika perspektiv på saker nackdelen får väl sägas att man beroende på utbildning kan analysera samma case på helt olika sätt vilket istället kan innebära rättsosäkerhet.

Det nuvarande upplägget av socionomutbildningar innebär att studenter får socionomexamen men har läst helt olika utbildningar. Det är även ett argument mot legitimation för socionomer då innehållet kan varierar från utbildning till utbildning. För socionomstudenter innebär det väldigt varierande innehållet att det är svårt att byta utbildningsort. Att problematiken kvarstår trots att universiteten deltar i Bolognaprocessen som syftar till att öka studenters möjligheter till rörligt och anställningsbarhet är en gåta för mig.

Inga kommentarer: