”I
would really like to study in Sweden, but nowadays it is so expensive I can’t
afford it!”
När
jag under min utbytesperiod i Istanbul pratade med turkiska medstudenter (som
alltså inte tillhör EU/EES-området) hörde jag allt som oftast ovanstående
mening. Omvärldens syn på Sverige är den av ett framgångsrikt,
kunskapsintensivt land som lovar möjligheter. Ett land där social rättvisa för
alla blandas med en strävan och förmåga att nå stora internationella
framgångar. Vi förknippas med succéer som IKEA, Volvo, Abba, Zlatan Ibrahimovic,
you name it. Det är en i grunden positiv bild av Sverige vi har spridit, och Sverige
är ett land många vill ta del av.
Men framgång är inte gratis, vi har alltid
behövt utländsk kompetens för att bygga vårt välstånd. Framtiden kommer att
kräva det i än högre grad. I skenet av denna utveckling är det svårbegripligt att
en liten svensk högskola sedan några år tillbaka har studieavgifter i nivå med
amerikanska toppuniversitet. Varför skulle man som duktig och ambitiös student
i det läget välja en svensk utbildning framför en mer ansedd, men lika dyr,
utbildning i ett engelskspråkigt land? Effekterna av denna huvudlösa förändring
har gjort sig gällande i en dramatisk minskning på hela 79 procent av studenter
från utanför EU/EES-området året efter införandet! Vad vinner vi på att
medvetet minska vår attraktionskraft som kunskapsnation?
Alla med ett grundläggande hum om
nationalekonomi vet att det lönar sig för ett samhälle att utbilda sina
invånare, medborgare eller ej. Chansen är också stor att många studenter, ofta
med en högkvalitativ utbildning i bagaget, stannar kvar och berikar näringsliv
och forskning med sina kunskaper. Och även om dessa studenter inte gör det åker
de flesta tillbaka till sina, ofta fattiga, länder med kunskaper som kan hjälpa
dem att bygga upp sina samhällen. Utöver detta har de också ett naturligt
kontaktnät i Sverige som kan innebära ökat handels- och kunskapsutbyte mellan
dessa nationer och Sverige. Jag kan svårligen tänka mig ett mer effektivt och
hållbart sätt att indirekt bedriva biståndsarbete än att lyfta kunskapsnivån i
svaga samhällen på det här sättet.
I en värld där avstånd minskar och gränser
suddas ut behöver inte Sverige mindre förståelse för och input från andra
kulturer, snarare mer. Därför bör vi snarast se till att styggelsen vi kallar
för studieavgifter förpassas till historiens kyrkogård när Sverige med stolt
hållning vandrar in i framtiden som den mångkulturella kunskapsnation vi har
ambitionen att vara.
Begmohammed D-Tomadj
Ledamot i Studentrådetsstyrelse Akademikerförbundet SSR
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar