tisdag 3 mars 2009

4 års studiemedel?

Det är snart en vecka sen DN "läckte" att ett av förslagen från studiesocialautredningen innebär att det generella studiemedlet begränsas till fyra år. Den som tar ut sin kandidatexamen inom denna tid kommer sedan att kunna få studiemedel i ytterliggare högst två år och, som jag förstår det, finns det sedan möjlighet (för de som studerar på de längre utbildningarna) att kunna få ytterliggare ett år.

Protesterna och debatten kring förslaget har varit ganska omfattande de senaste dagarna och nu har en Karlstad student startat ett upprop på facebook. Jag tycker att det är bra när det finns engagemang och uppmuntrar när folk gör något för att protestera. Samtidigt har Eva Westerberg (Saco Studentråds förra ordförande) idag gjort ett inlägg i frågan som kan vara väl värt att beakta.

Personligen tycker jag att förslaget om ett generellt studiemedel i fyra år är lite tveksamt. Studentrådets Emma Brulin lyfter på sin blogg några av de aspekter som man bör ha i beaktning. I övrigt väntar jag med spänning på att få läsa hela rapporten och därefter bilda mig en uppfattning av vilka delar av förslaget vi bör protestera mot (och för den delen hylla)

Inga kommentarer: