onsdag 11 mars 2009

Maria Fridstjerna

Maria Fridstjerna heter jag och studerar den sjunde och sista terminen på socionomprogrammet vid Umeå universitet. Den fjärde juni tar jag äntligen examen! 2007 var jag ledamot i Studentrådets styrelse och arbetade då bland annat med några av mina fackliga hjärtefrågor: socionomernas situation på arbetsmarknaden och de olikartade lönevillkor som gäller för denna yrkesgrupp ute i landet samt snedrekryteringen till högre studier (vilket bland annat innebär en strävan att få in fler studenter som inte kommer från akademikerhem). Två andra viktiga frågor är övergången från studier till arbete samt införandet av socionomauktorisation. Kongressen 2006 var min första aktivitet i förbundet och det var en upplevelse som gav mersmak. Lusten att engagera mig fackligt växte alltmer och resulterade i att jag blev studentinformatör med ansvar för socionomprogrammet vid Umeå universitet, en berikande uppgift och ett utmärkt sätt att både skaffa många kontakter, lära sig mycket om förbundet och om fackligt arbete samt ha ett trevligt arbete vid sidan av studierna. Jag hoppas på en lika inspirerande kongress som den förra, där studentperspektivet står högt i kurs.

Inga kommentarer: